mandag 8. oktober 2012

Youghurtbrød med eple

20121008-101400.jpg

Ah mandag... Som mange andre er jeg ikke noen stor fan av denne dagen og det som følger. Farlig bruk av slumreknapp, maskarabørsten i øyet, frokost mens du tar på deg skoene. Dette er så typisk denne dagen og jeg liker det ikke. I dag hadde jeg heldigvis en liten redning. Innbydene eplebrød.

La oss bake noen brød:
Jeg følger skjelden oppskrifter, men tilsetter en dæsj med ditt og datt etter hva som finnes i skapet. Av den grunn blir denne oppskriften på ca. mål.

Dette trenger du:
500g sammalt hvetemel
200g sammalt rugmel
200g siktet rugmel
1pk tørrgjær
1ts salt
2ss solsikkeolje
1håndfull solsikkefrø
1 skål med fruktkjøtt fra epler
3 store ss med gresk youhurt
3 dl lunket vann.

20121008-111921.jpgFremgangsmåten er enkel. Hell alt det tørre i en en bolle sammen med olje, yoghurt og eple og rør godt om. Pass på at det fuktige er godt fordelt i melet og ikke er for klumpete. Dermed tilsetter du vann. Begynn kun med 2 dl siden youghurten og eplene inneholde mye fuktighet som binder deigen sammen. Tilsett mer vann eller mel etter behov. Dermed er deigen klar for heving i ca 30 min. Dette kan godt sløyfes om du har dårlig tid.

Neste prosjekt er å smøre brødformene med olje, dele deigen i to, og sette deigdelene oppi brødformen. Nå er det på tide med heving.

La brødene heve lenge for et mer luftig brød, minimum en time, før de settes inn ovnen på 200 grader i 40 min.

20121008-112755.jpg
Nå kan du nyte er smakfullt brød som holder seg saftig lenge! Perfekt til nistepakke :) Håper dere har en fin mandag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar